• Wpisów: 13
  • Średnio co: 264 dni
  • Ostatni wpis: 10 lat temu, 16:06
  • Licznik odwiedzin: 48 031 / 3700 dni
 
ldv
 
Stałem dziś w korku, gdy obok mnie majestatycznie przejechała najnowsza Lancia Delta, dzieło trochę zapomnianej u nas marki. Marki, którą do świetności ma poprowadzić dzieło Centro Stile Lancia.  Zadaniem jej projektantów było stworzyć auto, które przeniesie w przyszłość tradycyjny styl Lancii. Czy to się udało? Spojrzymy wstecz…

Początki sięgają roku 1906, więc marka ma już ponad 100lat! Już od pierwszych modeli Lancia zaskakiwała bardzo nowoczesnymi rozwiązaniami, które często były wręcz zbyt nowatorskie, jak na owe czasy. Przykładem może być Lancia Lambda z 1922 - pierwszy samochód na świecie z niezależnym zawieszeniem przednich kół i nadwoziem samonośnym.

Od 1951 samochody tej marki zaczęły występować w rajdach i wyścigach samochodowych.
Pierwszym modelem, który przyniósł Lancii sukcesy sportowe była piękna Lancia Aurelia B20 GT, która brała udział w wyścigach Mille Migla oraz Le Mans.

Kolejnym ważnym modelem dla Lancii była Flaminia. Elegancki samochód zaprojektowany przez Pininfarine, był rozchwytywany przez znane osobistości – ponoć jeden należał nawet do Papieża!

Sensacją turyńskiego salonu w roku 1961 została Lancia Flavia.
www.viva-lancia.com/flavia/index.htm
Co prawda mówiło się, że jej wersja podstawowa była tak brzydka, że aż ładna – ale wersje sportowe przedstawione przez firmy Pininfarina i Agato mogły się podobać.

Kolejnym ważnym modelem była Fulvia - piękne coupe z 1965 roku.

Pomimo tego, że Lancia oferowała eleganckie i zaawansowane technicznie samochody, pod koniec lat sześćdziesiątych firma znalazła się na granicy bankructwa. Jesienią 1969 roku została przejęta przez Fiata. Od tego momentu zaczął się mowy etap w historii Lancii.

Nowa Lancia Delta odwołuje się do stylistyki tych właśnie modeli. Widać, że styliści z Centro Stile wywiązali się z zadania. W najbliższych latach cała marka Lancia ma profilować się jako producent stylowych samochodów dla ludzi kochających luksus i elegancję. Z jednej strony jej nowe modele wyróżniają się stylem spośród innych samochodów i  cieszą oko wyszukanymi liniami. Z drugiej czuję mały niedosyt – jak pokazałem w historii firmy nie brakuje modeli ze sportowym zacięciem i sukcesami w sportach motorowych.

Nie można zapomnieć o Lancii Stratos HF z nadwoziem Bertone, która w latach 1974-76 trzykrotnie wygrywała mistrzostwa świata w rajdach samochodowych. Swoje miejsce w historii ma również Lancia Delta, która jest dziś synonimem rajdowego auta.

Szkoda, że nowa Delta nie została doprawioną szczyptą tego sportowego charakteru. W końcu nazwa Delta zobowiązuje! Ale może Lancia nie pokazała jeszcze wszystkiego?

Zdjęcia poniżej pochodzą z ldtimergala.de, autogaleria.pl autocentrum.pl i motofakty.pl/

Nie możesz dodać komentarza.

  Wyświetlanie: od najstarszego | od najnowszego
  •  
     
    zapomnianej u nas marki? no bez przesady!
     
  •  
     
    hej... fajnie spotkać kogoś kto docenia markę Lancia. Sam jeżdżę od kilku lat Lybrą SW INTENSA i podziwiam ją za nietuzinkowy design , wygodę i  bezawaryjność więc między bajki można włożyć że naj... to japońce i ...wageny. A tak ogólnie to również jestem zafascynowany włoskim designem - często wykorzystuję go w swoich projektach
     
  • awatar
     
     
    szuflandia
    Zdjęcie 3. i 4. zdecydowanie w moim stylu.
     
  • awatar
     
     
    gość
    pewnie jakiś bogacz jechał tą Lancią :):)
    trzeba sprawdzić czy wygraliśmy w Lotto, ja myślę, że na pewno tak :)
    tez moglibyśmy sobie nabyć taką Lancię albo BMW :) prawda?